Edunvalvonta

Edunvalvontaketju

MS Word -tiedostoedunvalvontaketju.docx (43 kB)
Mistä apua Työsuhteeseen liittyvät kysymykset ja mahdolliset erimielisyydet ratkeavat joutuisimmin työpaikalla. Erimielisyysasian selvittäminen aloitetaan esimiehen kanssa. Erimielisyysasioissa edetään edunvalvontaketjun mukaisesti. Asiat ratkeavat tavallisesti nopeasti työpaikoilla. Keskustele aina ensin asiasta lähimmän esimiehen kanssa. Tässä tilanteessa on hyvä esittää kirjallisesti, mistä olet eri mieltä. Jos keskustelun jälkeen asia ei ratkea, ota yhteys omaan luottamusmieheen ja/tai pääluottamusmieheen tai työsuojeluasioissa työsuojeluasiamieheen ja/tai työsuojeluvaltuutettuun. Heiltä saat neuvoja siitä, miten ongelmatilanteen kanssa tulisi edetä. He tuntevat parhaiten paikalliset sopimukset ja työnantajan käytänteet. Muista, että myös oma yhdistyksesi palvelee sinua ongelmatilanteissa. Jos erimielisyysasia ei ratkea työpaikalla, voit yhdessä luottamusmiehen kanssa kääntyä lähimmän JHL:n aluetoimiston puoleen. Aluetoimistoilla on käytössä keskustoimiston asiantuntijoiden tuki. Jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä Jos työpaikallasi ei ole omaa luottamusmiestä, lähin apu ongelmatilanteissa löytyy lähimmästä JHL:n aluetoimistosta. Aluetoimisto on myös luottamusmiehen lähin tuki. Apua työsuhdeasioissa Työsuhdeneuvonta puh. 010 7703 311 ma-ti sekä to-pe klo 9-15. Soittaessasi työsuhdeneuvonnan numeroon: Valitse alue numero 3 – Länsi-Suomi Valitse aluetoimisto numero 4 – Sisä-Suomi